Appi, ma merjestun

Nii kui ma pean minema kuskile, kus on palju rahvast kokku surutud, tunnen ma, et ka minust saab õel tige mõrd, kes tahaks oma blogis rääkida ainult sellest, kuidas ma kõiki vihkan. Ma nimelt käisin täna rannas. Kuna vahepeal algas rannahooaeg, on pühapäev ja päike särab taevas, oli rand muidugi rahvast paksul täis. Emad muudkui karjusid, lapsed muudkui ignoreerisid.

– “Poja! Poja! Poja! Poja!”

– “Mis on?”

– “Kas sa juua tahad vä?”

Usu mind, mammi, su laps tuleb ise küsima, kui tal janu on. Seda ma ei hakka ütlemagi, et “poja” on väga kole sõna ja seda sobib ehk (kui üldse) kasutada lapse esimesel eluaastal. Teiseks, mida te vingute kogu aeg? Üldine suhtlusstiil oli selline, mida muumitrollide raamatus sõimust hullemaks on nimetatud:”Liivaste kätega tuledki sööma vä?”, “Arvad, et kätepesuks peab põlvini vette ronima vä?” Sellel konkreetsel (ma ei saa ju nime öelda, neil, kes üle terve ranna lõugavad, on lastele alati väga originaalsed nimed pandud – ehk nad seepärast lõugavadki, et teised ka kuuleks) oli vähemalt normaalne isa, kes ütles selle peale lapsele, et lähme peseme käed puhtaks, ja suutis ka muus osas vinguva hääletoonita suhelda. Aga muidu on see hämmastav, kui paljud vanemad tunduvad arvavat, et mõnitav vingumine ongi kõige normaalsem suhtlusstiil.

Also, nägin esimest korda elus kaheaastast, kellel olid rasvavoldid. Mitmuses. Väga võimalik (isegi tõenäoline), et see on mingi tervisehäire, sest ega nii pisikest vist paksuks sööta veel ei anna, aga kurb on see küll. Ikka mõtled ju, milline ta siis viieaastasena välja näeb.

Mõtlesin siis kogu selle tralli peale, et lähen hoopis ujuma. Olin ekstra ettevaatlik, et poidest kaugemale ei läheks, sest K sai alles ükspäev pahandada selle eest. Kusjuures poi juures on minul vesi rinnuli ja ma olen täielik jupats, nii et ma ei kujuta ette, kuidas mehed seal vööni vees üldse ujuma peaksid. Igatahes, olen mina täiega ettevaatlikult seal poide vahel – ja järsku on kohal mehed punase särgiga ja ütlevad, et poidest ei tohi kaugemale minna. Ma vaatan kõrvale ja ütlen, et ma olen täpselt poiga paralleelselt ju. “Aga enne ei olnud”. No ju siis ei olnud. Eile mõtlesime, et alles suve algus, et ehk kõlbab Anne kanalis ka käia. Ronisime teisest servast sisse (seal sai koerad kinni siduda ja koertega päris randa ju ei roni ka) – kõpsti kahe minuti pärast rannavalve jälle kohal ja andis teada, et ujuda võib AINULT ametlikus rannas poidega eraldatud alal. Kas on tõesti olemas mingi seadus, mis ütleb, et Tartus võib ujuda ainult ametlikes supelrandades ja ma ei tohi näiteks paadisillalt Emajõkke hüpata, kuigi sealt aastaid ujumas on käidud? Sest sel juhul pean ma küll Rohelise välgu korralikult ära õlitama ja hakkama iga päev Kurepallu või Külitsesse väntama, sinna pole fašistid loodetavasti veel jõudnud. Sest tõesti, Pariisi ääreääreäärelinn oli suve nautimise osas täielik urgas, aga isegi seal sai normaalselt ujumas käia. No kohas, kus oli võimalik näiteks peakat hüpata.

Neljandaks, kui sa jaksad endale faking kaatri osta, kas sul tõesti siis ei ole enam raha, et sellele piisavalt bensiini osta? Või on sul mõni muu põhjus, miks sa sellega just rannariba juures edasi-tagasi pead sõitma? Mööda jõge annaks ju kasvõi Võrtsjärveni välja kimada, kui vähegi soovi oleks, ma küll ei viitsiks linna vahel passida.

Viiendaks. Minu kõrval olev mees rääkis oma naisele, et vetelpäästel on nüüd uus palgasüsteem. Vihmase ilmaga, kui tööle tulema ei pea, jookseb palk ikka. Tervelt kümme protsenti tavapalgast, nii et vihmase ilmaga teenivad nad suisa kaks eurot päevas või nii. Ehk isegi kolm. See tundub küll üks äss diil olevat.

P.S. Tuttav sai üleeile 200 eurot trahvi, sest rattal polnud helkureid. Nii et see pole naljaasi midagi, pange ikka kenasti külge.

38 kommentaari

  1. Kusjuures ei tule v2ikesed ise juua kysima, kyll aga tuleb neil v2ga kiiresti-kergesti vedelikupuudus…

    • HAHAHAHAHAHA KANA!

    • Ma kohe teadsin, et mõni selline siia kommenteerima tuleb. Väikesel ja väikesel on vahe, kui ema algkooliealisel lapsel niimoodi järel jookseb, jätab ta lihtsalt pooletoobise mulje.

  2. Oleneb, kui palju ja kus need voldid nüüd olid, aga kuni aastase lapse puhul on voldid täiesti loomulik nähtus. Kaheaastase puhul ei pea need ka tingimata veel tulevast rasvumist ennustama. Et siis – ää muretse, onjä. Kui kaheaastane ise hingeldamata kõndida suudab ja ainult paigalistumisega ei tegele, on kõik veel korras ja suure tõenäosusega kasvab ta nendest voltidest välja. Olen näinud.

  3. Merjel pole häda midagi. Aga tundub, et Rentsi tase hakkab langema.

  4. Millises raamatus?? Tsitaati paluks. Või allikaviidet.

    Ma muide käisin ka rannas, nelja lapsega, õnneks ei tulnd mul pähe neile süüa ega juua pakkuda.

    • Sul polnudki rannas lastele juua kaasas?

      • Jook oli kaasas, aga lapsed mürasid kogu aeg vees, nii et neil polnud aega küsida ega mul põhjust pakkuda. Mere ääres oli täna suhteliselt jahe, nii et polnudki nagu vaja ka.

  5. Olen aru saanud, et mittekoeraomanikud teavad kõige paremini, kuidas peaks koeri pidama ja ilma lasteta inimesed oskavad kõige paremini lapsi kasvatada.
    Tegelikult häirib mind ka pidev naaksumine ja vingumine. Seda ei harrastata mitte ainult laste, vaid ka meeste/naiste suhtes.

  6. Ma pole õel tige mõrd😀

  7. Kaur,

    raamat, mida sa mõtled/küsid ja millele Rents ebatäpselt viitab on muumi-lugudes “Nähtamatu laps”

  8. Ja seda, kas ma enam ei tohigi linna vahel lihtsalt paadisillalt ujuma minna, ei öelnudki keegi.

    • See on hea küsimus. See on väga hea küsimus!
      Keegi lihtsalt ei tea seda.
      Schnelli tiigis nt on keelatud nii ujumine, kalastamine kui ka jääleminek. Võimalik siis, et “linna vahel” peetakse niisugusi asju ebasündsaks ja kaasinimesi traumeerivaks.
      A fifti-siksti tohib valida?

  9. Kuidas on võimalik helkurite puudumise eest 200 eurot trahvi saada? Kas ta oli purjus?

    • Huvitav jah, eriti selle taustal, et ülekäigurajal jalakäija allaajamise eest saab kõigest 100:
      http://www.delfi.ee/news/paevauudised/110_112/politseinik-sai-ulekaigurajal-jalakaijale-otsasoitmise-eest-100-eurot-trahvi.d?id=64097813

    • Naljanina, joobes peaga jalgrattaga sõitmise eest võib AUTOjuhilubadest ilma jääda. Aga helkurite puudumise eest võivat suisa kuni 400 eurot trahvi saada.

      • Esiteks.
        Helkurite puudumise eest on MAKSIMAALNE trahvimäär 40 eurot. Juhul kui sa oled lenksus joobeseisundis, siis on võimalik teha kuni 400, aga sellisel juhul paluks mitte pugeda ‘helkurite puudumise’ jutu taha.
        Teiseks.
        Joobeseisundis olles jalgratta juhtimine EI MÕJUTA juhiloa seisundit mitte kuidagi. Isegi kriminaalmenetlust pole võimalik raske joobe eest algatada, nagu see mootorsõidukite puhul on.

        • Ahhaa. Sel juhul “unustas” ta ilmselt mõned asjad mainimata. Sest ise väitis ta, et trahv oli helkurite puudumise eest.

  10. Sellest ajast, kui ise lapsena – ca 10 aastase ja vanemana iseseisvalt rannas käisin, jäi meelde suhtlusstiili erinevus nö harju keskmise eesti ema ja tollel ajal ilmselt kusagilt Moskvast ja Leningradist hooajaks kohalikku linnakesse suvitama sõitnud juudi perede vahel. Üldine mulje ja mälestus ongi säärane, et nood suvitajad oma lastega arutlesid ja selgitasid rahulikul ja viisakal toonil, nagu võrdsete vestluspartneritega kunagi, samal ajal kui kohalikud mammad ebaviisakalt oma lapsukesi kamandasid ja sõitlesid. Tollest ajast on küll juba palju vett merre voolanud, need lapsed on ammugi täiskasvanud ja arvata võib, et eks sellest kasvatusstiilist, millega ise üles sai kasvatud, midagi ka oma laste peal edaspidi tahes-tahtmata rakendati. Aga vbl tegid mõned lapsed veel peale minu tähelepanekuid ja otsustasid tulevikus eeskujuks võtta noid tundmatuid juudi perekondi rannaliivalt See oleks see küll üheks heaks näiteks teise (käitumis) kultuurimõjust, IMHO.

  11. Peale melanoomihirmu veel põhjuseid mitte rannas käia.😀

    Emal võib muidugi olla sada põhjust lapsele just konkreetsel hetkel juua pakkuda. Näiteks mõtleb, kas joob ise ülejäänu ära või tahab ehk laps ka.

    Ja lihamägede vahel oma elu õiekest passides ning lootes, et ta täna ära ei upu, vees ulpiva junniga mängima ei hakka, klaasikildudest ja konidest maailma kaarti ei hakka tegema jne võib täitsa jubeda vingumiseni viiia küll. Ja kui ema ka katsus enne mitteujumisalas vette minna ja sõimata sai ning poidega paralleelselt ujumise eest samuti, siis on tal veelgi enam põhjust vastikus tujus olla ja ennast kiruda, et ta üldse sinna randa ronima pidi. Nagunii on emadel juhtmed ju koos, sest puhkused ei ole veel ära olnud ja kõigil on kõigest ja kõigist kopp ees. Nagu ka mul ja sul.😀

    • Sa, rents, ole proaktiivsem.
      Tee lapsevanematele teene ja sõima nende tibukesi ise ja ennetavalt.

      T_ra sa tatt tikud minu rätiku ligi!
      Ah tahad pritsida? Tule ma topin su peadpidi vee alla, jõmpsikas!
      Kui veel korra siin jooksed, lasen koerad kallale!

      Peaks kõigile korraga hea meele looma.

      • Hoolimata mind saatvast kuulsusest käin isegi mina rannas ilma koerteta. Aga kõige imelikum oligi see, et minu meelest käitusid lapsed täiesti normaalselt, poleks nagu mingit põhjust olnud nende peale karjuda. Aga ehk nad olid enne emadel juba närvid nii viimse piirini läbi närinud, et enam ei julgenud halvasti käituda ja emad karjusid inertsist edasi.

    • Mul on tunne, et Rents pidas silmas IROONIAT.
      Tavalise tänitamise ja iroonia vahel on täitsa suur vahe. Tänitamiseks võib korduvkaagutamine stressihetkedel kergesti muutuda, aga iroonia on juba otseselt pahatahtlik õelutsemine.
      Ma olin ära unustanud, aga üks võõras tädike tuletas meelde, hakates täna mu lapse kallal ironiseerima. Kuigi laps ei teinud muud peale täiesti normaalse karglemise, teistest inimestest päris mõõduka pikivahe kaugusel ja karglemiste suhtes ohutus kohas.
      Mul läks süda pahaks. See oli päris õudne.
      “/…/Saate aru, ta ei olnud tige, tigedust saab veel kuidagi mõista. Aga ta oli lihtsalt jäine ja irooniline.”
      “Missugune see irooniline on?” päris Muumitroll.
      “Noh, kujuta endale näiteks ette, et sa libised tatika peal ja istud tötsti maha juba puhastatud seente keskele;” ütles Tuu-Tiki. “Loomulik oleks,muidugi niisugusel puhul, et su mamma saaks vihaseks. Aga ei, tema mitte. Selle asemel lausub ta külmalt ja hävitavalt: ma mõistan, et see sinu arusaamine tantsimisest, aga ma oleksin sulle tänulik, kui sa ei harrastaks seda toidu keskel. Umbes nõnda.”
      Tove Jansson
      Muumitroll
      “Nähtamatu Laps”

  12. Also, ma arvan, et viies punkt on vale, sest tänases Tartu Postimehes kirjutas just, et nad on tööl iga ilmaga.

    • Jälle see imelik isikuline mittekeegi ja aluse puudumine lauses.😀 Ma hakkan seda sulle iga kord nina peale viskama. Minu sisetunne tahaks näha, et kirjutataks “…tänases PM-s kirjutati just, et nad on tööl…”

      • Kuule, tõmba uttu, kui ei meeldi, ära loe, kui meeldib, ära vigise.

        Edit: Mul oli eile õhtul haruldaselt paha tuju, muidu oleksin sama mõtet veidi viisakamalt väljendanud. Mitte et see mõtet muudaks.

  13. Mis rannas see kõik oli üldse?

    • Emajõe ääres käisin.

      P.S. “See kõik” kõlab nagu midagi hirmsat oleks toimunud.

      • See, et üle rinna sügavusest veest kohe välja aetakse, ongi päris hirmus. Ma loodan, et vetelpääste öösel ei tööta – sel juhul leiab lihtsalt kinnitust see, et ainus normaalne ujumisaeg ongi öösel, siis ei pea ka ujumisriideid jms jama kandma.

        • Tartus võib öösiti näha paljast notsut.

        • tõele au andes – kui palju vähem paljas ma ujukatega oleks?

        • Notsu – sa oleks kvalitatiivselt paljam.

          Ma kaotasin oma elu ainukese sõrmuse öösel Emajões ujudes.

          Ja aitäh Lapse tsitaadi eest. Ma oleks ise lugenud, aga avastasin eile öösel õudusega, et me Muumitrolli raamat on kaduma läind.

        • hmm, mu tutvusringkonnas on üks arvamus, mis sageli prevaleerib, et ujumisriided on mõeldud strateegilistele kehaosadele tähelepanu juhtimiseks, seega kindlasti mitte alastuse vähendamiseks, vaid selle rõhutamiseks.

        • Ma olen öösel Emajõe ülejõepoolses rannas ootamatult kohale sadanud joobarite eest riietuskabiini pagenud ja lootnud, et nad ei märka mind. Ei märganud ka õnneks. Alkoholil on hea omadus tähelepanu hajutada. Aga igaks juhuks ei ole linna sees öösel üksinda ujuma minek väga hea mõte mu meelest. Väga abitu tunne on ausalt öelda ujumisriietes kamba jõmmidega vastamaisi seista…

        • esiteks käin ma vahel ujumas sellisel kellaajal, kui joobarid on juba ära väsinud, teiseks eelistan ma selleks ka natuke varjatumaid kohti kui plaažid. Ükskord küll juhtus, et ei taibanud kohe vastuvoolu ujuma hakata, vool sattus tol päeval tugev olema ja selle tulemusel tuli mul mööda kallast paarkend meetrit oma riieteni jalutada, arendades samal ajal seltskondlikku vestlust tundmatu suhtlemishuvilise meesterahvaga. Aga ta pidas kenasti sellist distantsi, nagu ma tahtsin.

  14. Mamõtlesin, et kogu Tartu progressiivsem rahvas osales Rattarallil.

    • ei, osa progressiivset rahvast osales samal ajal hoopis mälumängu MM-il.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Lisa kommentaar

  • Rubriigid