Rents kasvatab võõraid lapsi

Nägin mina eile sellist asja. Kaubamaja peaukse esine, kaks last. Tüdruk ilmselt algkoolis, poiss mõned aastad noorem, maksimaalselt viiene. Jäin tüdrukut veel korraks vahtima, sest ta oli armsa rohelise kleidiga. Ja ma ei tea, kas neil oli omavahel mingi tüli, sest jutu kuulmiseks olin ma liiga kaugel, aga järsku rabas tüdruk poisil kahe käega kõrist kinni ja lükkas teda nii, et poiss lendas hooga selili tänavakividele. Tüdruk keeras lihtsalt selja ja hakkas minema kõndima, poiss seisis seal ja üürgas nutta. Ma siis proovisin seda trikki, mis lapsi kõige rohkem hirmutab, ja küsisin, kas ma pean äkki nende emale helistama, sest tundub, et nad ei saa ju hästi omavahel hakkama. Tüdruk ehmatas ära küll, aga mulle tundus ta pigem trotsi täis, sest tema ainus argument oli “mis ta siis ajab mind kogu aeg närvi”. Ma proovisin küll selgitada, mis võib juhtuda, kui ta väikevend juhuslikult peaga vastu tänavakive lendab (“veri, surm, ema vihastab!”), aga ega ei tundunud küll, et see väga palju kohale oleks jõudnud. No ja mis ma teen siis sellises olukorras, kutsun seitsmeaastasele politsei või? Mul oli igatahes megaabitu tunne, kui ma ütlesin tüdrukule, et äkki sa võtad oma vennal käest kinni ja lähete kenasti ja ohutult koju ja väikevend ütles selle peale nuttes kõrvalt “Aga ta ju kogu aeg peksab!” Ja ära läksid nad sellest hoolimata nii, et tüdruk oli viis sammu eespool ja poiss löntsis järele.

Selle pärast mulle ei meeldigi inimesed, kes täiesti tõsiselt räägivad, et teevad kaks last järjest, sest siis suurem saab varsti väiksemat hoida ja on endal kergem – sina ei tea, kuidas need lapsed omavahel käituvad, kui sa neid ei näe. Ja kui sa sunnid viieaastast pidevalt kedagi kantseldama, pole ta selleks vaimselt valmis, ta pole selleks piisavalt rahulik ja ongi üsna tõenäoline, et kui vanem laps on natukenegi närvilisema loomuga (või noorem ongi selline, kes teiste närve saeb), hakkab noorem tappa saama. Ja emme-issi ei tea sellest midagi, sest ega lapsed lollid ei ole. Selle aja peale, kui laps seitse on, on ta juba harjunud sellega, et väiksemale võib iga väikese asja eest kesta peale anda. Inimesed teatavasti harjuvad kõigega, ka “õigusega” peksta ja pideva peksuga.

Praegu on suvi, mis tähendab, et paljud lasteaiad on kinni – nii et ilmselt ongi paljudes peredes väiksemad lapsed lihtsalt kooliealiste õlule lükatud mitmeks pikaks kuuks. Kui vanem on piisavalt suur ja piisavalt vastutustundlik, siis miks mitte, aga tasub mõelda ka sellele, et ka lastele on iseolemise aega ja iseseisvust vaja ja neid asju võiks siiski üritada kuidagi korraldada. Keeruline lugu igat pidi.

Pildil on hoopis Hillieri järv, Austraalia kuulus roosa järv. Ülevalt vaadates nagu mullinäts.

11 kommentaari

  1. Omast kogemusest ütleks, et vaevalt ema ei tea, mis toimub, teda lihtsalt ei huvita või pole muud võimalust. Nii pisikesed käituvad üldjuhul vanemate silme all täpselt sama moodi kui omavahel olles.

  2. Mina näiteks ei laseks õde-venda isegi lasteaias ühte rühma panna, kui see oleks minu võimuses. Näen iga päev kuidas ühe pere lapsed terroriseerivad teineteist. Muidugi on ka erandeid küll ja küll, aga just praegu töötan ma rühmas, kus on palju ühe pere lapsi ja ma pean iga päev kaitsma just suuremaid oma väikevendade või õdede eest.Väikesed on harjunud, et suuremad teevad nende eest kõik ära, panevad jalga, selga, kisuvad nende käest mänguasju ära ja kui ei saa oma tahtmist, siis karjuvad nii, nagu torust tuleb. Suuremad on siis õnnetud ja tunnevad süümekaid, kui ma ütlen, et sina oled samuti laps ja mine mängi ja naudi oma lasteaia päeva. Las mina tegelen sinu venna või õega.Ühel poisil on pidevalt nägu katki kratsitud ja seda teeb tema oma väike vend, kes on 3 aastat noorem.

  3. Kaks tähelepanekut siia juurde. Esiteks seda, et suurem laps ei pruugigi aru saada, et väiksemale halba teeb. Tema jaoks on väiksem erinev ja võõras, seeläbi ka mõistmatu. Mul endalgi on häguseid mälestusi vanusest 6+, mil ma endast 5 aastat nooremat õde kiusasin, sest ma ei saanud aru, kuidas temasse suhtuma peab. Teiseks see, millele Mormelar juba natuke vihjas: kiusamise määr sõltub ikkagi vanemate seatud piiridest. Üks on kannide ära võtmine ja teise eest peitu pugemine, et ei peaks temaga mängima, kuna ta on väiksem ja vahel taipmatu, aga füüsiline vägivald on hoopis teine dimensioon. See vihjab juba vanemate tegemata tööle. Nii et pigem argumenteeriks sellele, et enne, kui lasta vanemal lapsel nooremat hoida, võiks ta piisavalt vastutustundlikuks kasvatada.

  4. Ma ei pannud 15aastast kah muretu endastmõistetavusega 3aastast valvama, vaid hädajuhul, nt kui mul oli vaja poodi/apteeki minna. Neil puhkudel, kui ma nt laulukoori läksin, sai lapsehoiu eest ka tasu makstud. Sitaks ebaõiglane on ju inimeselt, kes pole ise seda last valmis teinud ega ole järelikult vastutav, täie endastmõistetavusega nõuda, et ta nüüd iga kell ta eest vastutaks. Saagu nad kuitahes hästi läbi. Mingist venna- või õearmust jahuma hakates eeldada, et lapsed on väikesed inglikesed või et see üksteist hoidma panemine peaks kuidagi õdede-vendade vahel lähedust kasvatama, see on vanema lapse suhtes kuradima ebaõiglane.
    Raisk.

    • Vabandust jah. Igatahes. Selle postituse mõte ei muutuks ka viisakama vormistuse korral.
      Lapse eest vastutavad siiski need täiskasvanud, kes ta valmis treisid. Mitte paar aastat vanemad vennad ja õed. Punkt, koma semikoolon.
      Rentsi kirjledatud juhtum on aga täiesti paras juhtum lastekaitse/isegi politsei kutsumiseks -mitte selleks, et vanema õega riieldaks, vaid selleks, et lapsevanem ähk teiste inimeste/ametiisikute silme läbi asja nähes saaks aru, mis ta valesti tegi.

  5. Õudne. Olgu mu kasvatus milline ta on aga meie vanemad tegid meile väga, väga noorelt selgeks, et see on sinu ainus vend, sinu ainus õde siin maailmas ja talle lihtsalt ei tehta haiget. Mäletan ka, et kui mu vend sündis (olin siis kahe ja poolene) et tundsin ebamäärast kadedust. See läks väga kiirelt üle, terve lapsepõlve saime väga hästi läbi, v.a. mingid väiksemad vahejuhtumid. Okei, meil läks hästi aga näiteks mu mehe vend kiusas teda lõpmatult, lausa peksis. Ma ei saa aru vanematest kes ei suuda selgeks teha (5-6 aastane saab ülihästi juba aru) et oma peret ei peksta/piinata. Kurb ja jube lugu.

    • Lapsed on erinevad.
      Üldiselt ma olen nõus, et füüsiline vägivald peaks olema laste vahel nii keelatud, kui annabb, aga mul on väga väike tolerants mõtteviisi osas “mina oma lapsele (või siis mulle endale lapsena) õpetasin selle ja selle raudselt selgeks, ma ei saa aru vanematest, kes seda ei suuda”. Mul on endal kaks täiesti erinevat last (vbla selgitab see, et isad on erinevad) ja kui mu teine laps on siuke, kes järgib kõiki reegleid juba kuskil üheaastasest saati, sest talle lihtsalt meeldivad reeglid, siis vanem on selline, kellel tulevad ideed. Ja mingi reeglipärasus on tal tekkinud alles viimastel aastatel (vanuses 10+).
      Sealjuures kasvatada ja reegleid seada on muidugi teisele lapsele ilgelt palju mõnusam, aga ma ei ütleks, et esimese võima maailmas hakkama saada nt eeldatavasti väiksem oleks vms. Tal tuleb idee ja ta teeb selle teoks ja see kehtib ühtviisi nii heade kui halbade ideede osas (kaheksa-aastasena pani ta ise, ilma eelnevalt kruvikeerjat käes hoidnud olemata, endale kingitud tooli kokku lihtsalt seepärast, et talle ei ole probleem teha mingit asja esimest korda ja ilma abi või juhendamiseta üksi – kui ta tahab seda teha, ta teeb). Ja see, mis talle enne on sama asja kohta räägitud, tundub selle kõrval, et tal on IDEE täiesti ebaoluline.

      Mu point ei ole see, et ma lubaks oma vanemal lapsel nooremat peksta, vaid see, et lapsi kasvatada ei ole ühtemoodi kerge ja tulemus ei sõltu ainult vanemate püüdlikkusest. Laps ei ole leht valget paberit, et kõigiga oleks ühtmoodi tulemust võimalik saavutada.

      • Vägivalla osas tuleb kasvatusmeetodid kas siis välja vahetada (kui esimesed ei tööta) või kasutada professionaalide abi – lihtsalt seepärast lasta lastel vägivallatseda, et ühte on raskem kasvatada kui teist, ei ole mingis mõttes mõistlik… Kõik muu on laste süütu mängimine ja suur osa reegleid ongi painutatavad lapse iseloomu arvesse võttes aga vägivallale tuleb lahendus leida esimesel võimalusel. Sest nii noores eas saadud ja teistele tekitatavad traumad on hilisemas elus tohutut rolli mängivad – liiga suurt, et siin annaks midagi pehmendada.

        Muidugi tuleb vahet teha suvalisel omavahelisel kraaklemisel ja laste mängudel (mis ei vääri erilist distsiplineerimist) ja olukordadel kus keegi saab päriselt haiget ja teine sellest naudingut. Laste julmus on oluline teema… See rikub elusid, lihtsalt.

      • Muidugi ma saan tegelikult sinust aru ka – loomulikult ei ole kerge. Ega minugagi olnud… Ma olin ka selline Ideeinimene ja eirasin lihtsalt täiskasvanute õpetusi sest olin kindel, et mis ikka nii väga juhtuda saab jne. Ei olnud mu emal kerge… Alles nüüd saan aru, et mis siis tuli mu jaoks hästi välja oleks võinud kehvema kokkusattumuse tõttu lõppeda suure õnnetusega. Hea oli, et ema lõpuks lihtsalt ‘alla andis’ mu hullude ideede talitsemisel – pidin ise vastutama ja lõpuks ikka mõtlesin ka enne kui tegin:D Mitte, et see iga lapsega nii oleks ja ma saan sellest tegelikult aru, ausalt. Lihtsalt ainsad vaatepunktid mille arvelt ma saan arvamust avaldada ongi mu enda kogemused või siis teiste omad millest ma pahatihti kogu lugu ei tea.

        • Ma ei tea, keda või mida me siin tänama peame, et meil veidi parem lapsepõlv oli… Praegu on ikka täielik klassiühiskond juba ja ühe kihistunumaks muutub. Sihuke, kus ühtedel on kõrgharitud klaveriõpetajast lapsehoidjad nng teised kasvavad vanema venna sõprade eeskujul. Tglt ei ole kapitalism ikka mingi õige asi, ega ju?😛

  6. Vanemad orjavad kusagil kapitalisti, et endile uhkusasju osta. Lapsed on lükatud telekkasti taha. Mida sa sealt ootad?


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Lisa kommentaar

  • Rubriigid