pean vist abi otsima

Mina nimelt olengi see, kelle pärast vanemad oma lapsi liigse hariduse eest hoiatavad – raamatusõltlane. Kusjuures hoiatamisest pole kasu, vähemalt minu puhul poleks olnud, sest sõltuvus sai alguse juba varases lapsepõlves. Mäletan, et juba üheksakümnendate alguses oli meil kodus arvuti ka (ma olin siis juba algkoolis) ja isa ei jõudnud ära kiruda, et ma käin vaheldumisi arvuti ja raamaturiiuli vahet ja kohe varsti kannan prille. Kandsingi, iseasi, kas nüüd selle pärast.

Noh, nüüd, ca 20 aastat hiljem on asi nii hull, et raamatupoodi ei julge minna, sest nii raske on sealt tühjade kätega lahkuda. Umbes nii, nagu hasartmängusõltlane ei tohiks kasiino poole vaadatagi, kohe tahaks sisse astuda. Korteris, kus ma hetkel elan, olen suutnud raamatuuputust niigi väga edukalt vältida. Aga täna pidin omanikuta jäänud raamaturiiuleid sorteerima, et vaadata, mida võiks edasi anda ja mida mitte – ja nagu naksti oli kaks suurt hunnikut enda jaoks kõrvale pandud. Ühe Durrelli andsin AbFabile, muu jääb vist kõik omale. Mis seal siis oli? “Trifiidide päev”, “Asum” ja üks selle järg, “Rock’n’roll ja ridamaja”, “Daam ja auto, päikeseprillid ja püss” jne jne. Ja näiteks “Iidsete aegade lood”, mida ma täiega kaifisin, kui ma väike olin. No kuidas ma jätan sellised asjad endale koju vedamata? Ei jätnudki. Kuhu ma need kõik nüüd ära mahutan? Mina küll ei tea.

38 kommentaari

  1. jaaaa, ma tean, mis tunne see on!

    ma olin koolieelik, kui vanemad üritasid juba mu lugemist normeerida, noh, et üle tunni aja järjest ei tohi ja vahepeal peab mängima ka.

    no ja raamaturiiulid ähvardavad kogu aeg üle ajama hakata, isegi kui ma vahepeal muist ära annan või A. mõne uue riiuli ehitab.

    ja raamatupoes kulutan lõdva randmega summasid, millest poole väiksema raha peale hakkaks ma rõivapoes kohe ninaga tõnguma, et kallis.

  2. Rents, mis on 3 kõige paremat raamatut?

    • Ma tõesti ei tea. Ma ei suutnud hiljuti isegi kümne parima raamatu nimekirja teha, kui küsiti. Nii palju erinevaid raamatuid on mind elu jooksul mõjutanud ja ma ei saa kuidagi öelda, et näiteks “Vennad Lõvisüdamed” oleks kuulsatest klassikutest kehvem, sest mõned lasteraamatud või mõni nö ajaviitekirjanduse esindaja (näiteks Pratchett või “Reisijuhi teejuht …” või seesama postituses mainitud “Trifiidide päev” või eriti “Lilled Algernonile”) on mind nii sügavalt puudutanud. Ja selleks, et miski sinu sees liigutaks, pole vaja, et see raamat oleks suurepäraselt kirjutatud ja täis keerulisi filosoofilisi mõtteid, vahel puudutab lihtsus just seda õiget kohta.

      • “Reisijuhi teejuht…” ??

        • Haha, “Pöidlaküüdi reisijuht galaktikas” peaks see muidugi olema, nii juhtub, kui kiirustada.

  3. Jaa, jaa. Ma õudusega vaatan, et mu lapsest tuleb samasugune, kes käib ipadi ja raamaturiiuli vahet.

  4. Sama siin, mul oli enne kooliminekut suurem jagu koduses (ja naabritüdruku) raamaturiiulis leiduvast läbi loetud, sh “Tõe ja õiguse” I osa🙂 Ülikooli ajast mäletan korda, kus põhimõtteliselt 3/4 oma kuueelarvest Viidingu kogutud luuletuste peale kulutasin – aga ma lihtsalt pidin selle saama. Suurema osa sellest kuust sõin veega praetud kartuleid, sest õli ostmiseks polnud raha😀 Praegu on tõeline needus see, et enamikest raamatupoodidest saab internetist ka tellida, need on kolossaalsed summad, mis ma niiviisi kokku suudan saada.

    Muide, “Iidsete aegade lugusid” loen praegu oma kolmepoolesele unejutuks. Ise arvasin, et kindlasti liiga keeruline ja kohati ka õudne, aga ei, esimesest õhtust peale nõuab pliks järjekindlalt just seda raamatut, I raamat saab ilmselt täna läbi.

    • Nende raamatute viga oli, et kippusid, raisad, lagunema, mingi tatist tehtud liimiga olid teised kokku pandud.

      • Jaa, me murdsimegi esimese osa katki kahjuks. Nüüd mõtlen, kuidas seda parandada. Väga halb köide igatahes.

        • On jah vilets köide, aga imelikult lummav raamat.

    • huvitav, mind jättis “Iidsete aegade lugude” stiil kunagi, kui see ilmus, kuidagi külmaks (hiljem pole lugenud), tundus raskepärane ja tüütu, arvasin siiani, et see on üldine hinnang, aga nüüd tuleb välja, et inimestele ikka on meeldinud ka. Vbla olin ma selle ilmumise ajaks liiga suur, minu kasvuea antiigiraamat oli Hamiltoni “Antiikmütoloogia” ja see küll hullult meeldis.

      • Mul oli ka “Antiikmütoloogia”. Vanem õde oli ta küll enamvähem surnuks lugenud, kaantest oli vähe järel ja lahtiseid lahti oli hulgi. Lastele lähevad lihtsalt peale lendavaf pead ja legendide draama..

        • jah, aga kui ma praegugi üle loen, siis mõtlen, et küll see Hamilton on hea jutuvestja. sama lugu saab mitut eri moodi jutustada.

      • Antiikmütoloogia polnud paha. Aga meie klassi poistele soovitas pr Tiina Meeri lugeda “Zeusi mälestusi”. Ja aitäh, et soovitas. Ma ei leidnud sellele head arvustust – Bukahooli küll kirjutab http://bukahoolik.blogspot.com/2009/08/maurice-druon-zeusi-malestused.html , aga tema on selline kõikelugenud koi, kellele kõik on ammu teada. Nooremale / vähem rikutud lugejale on hea raamat. Võite lugeda ja oma lastele lugemiseks anda.

        • aijah, “Zeusi mälestused” annab mh väga hea pildi vähemkuulsatest jumalustest.

      • Kusjuures see stiil ONGI raskepärane ja tüütu. Lihtsalt vanad legendid on seal kenasti kontsentreeritult olemas, saad kiirkorras kätte ja…
        Lastele meeldib. Nagu hapu lutsukomm.

  5. Oot, millega sa siis seinu katad, kui mitte raamaturiiulitega?

  6. Huvitav jah, et raamatukoisid hirmutati pidevalt selle pimedaks jäämise jutuga. Hiljem ütles üks silmaarst mulle, et milleks need silmad siis on, kui mitte vaatamiseks.
    Arvutiga on ilmselt veidi teised lood, sest 10 aastat keskmiselt 8 tundi päevas arvuti taga jõllitamist (mu töö nõuab n. vigade tuvastamist ekraanilt) on mu tõepoolest pimedamaks teinud kui ma enne olin. Või siis on see lihtsalt vanaduse viga.

    • Võibolla on aidanud geneetilise lühinägelikkuse leevendamiseks lapsepõlves sisseharjutatud silmadelõdvestamise nipid, aga üle 20 aasta pidevat ekraanidejõllitamist ei ole nägemist mõõdikute järgi pügalatki mõjutanud…

      S.o., võibolla on vanadus ikka😛

      • Ray, jaga neid nippe. Ma mõnda olen kuulnud, aga alati kuluks ära.

    • Ei jää siis või?
      Keegi ei tea, kui suur osa pimedaks jäämisest on geneetiline ja kui suur osa käitumuslik, ja praegu segavad pilti veel arvutid ja telefonid. Aga kui ma vaatan ennast ja vaatan last, siis kehtib “loeb == pime” 100%.

    • Nägemise halvenemist, eriti värvinägemise halvenemist, seostatakse ka vanusest tingitud ainevahetushäiretega. Seda muidugi inimestel, kes on teatud vanusekünnise juba ületanud.
      Jõllitan arvutekraani juba kümneid aastaid, aga ükski prillipoodnik pole suutnud mulle veel prille välja kirjutada.

      • Staaži lugejana (sh taskulambiga teki all) on mul oluliselt rohkem aastaid muidugi.

  7. Amen, my sistah!
    Ma ikka vahel annan endale katteta lubadusi: “ei osta enne uusi raamatuid kui olemasolevate lugemata raamatute kuhi on vähemalt 10 võrra vähenenud” ja “sel kuul ei lähe raamatupoodi”. Eile käisin poes Murakamit nillimas ja pidin kiirelt põgenema, sest äkitselt tundus, et mul on sealt veel umbes kuute raamatut vaja. Lootusetu…

    • Raamatukogus oled käinud? Ühelt poolt jube: raamatud, raamatud, raamatud!!! Teiselt poolt – odav ja kohustuste-vaba. Nagu ööklubis käiks. Võtad, kep…loed ja oled järgmisel päeval jätkuvalt vaba.

      Murakami on ju igav, no ühe loed ja teist ehk alustad, aga kuus murakamit? Andke andeks. (Mul on Geale lubatud “norra puit” ikka kirjutuslaual, keegi endale ei taha?)

      • Ma võiks “Norra metsa” võtta küll, sest tunnistan ausalt, et pole Murakamilt mitte midagi lugenud.

      • raamatukogu on lemmik, juba seal käimisest ja hästi paljude raamatute keskel olemisest hakkab parem.

        a ma olen endale lolli peaga uue nuhtluse külge korjanud, nimelt koomiksivaimustuse. ja neid ju raamatukogus eriti ei ole. ainult teiste omasuguste käest saab laenata, aga paljukest neid on.

        • Ma usun, et on ikka. Ulmikute kogukond võiks ühtlasi ka koomiksifännid olla? Vea end estconile kohale ja…?

        • EstConini ei pea ootamagi, juba täna õhtul kogunevad mõned ulmikud Õlleministeeriumi, kui ka koomikseid ei skoori siis keegi kontakte teab kindlasti😛

        • nu ma iseenesest ei vaja üldse spetsiifliselt ulmet, õigust öelda meeldib mulle alternatiivsem-intellektuaalsem värk rohkem (nt kas kellelgi “Jar of foolsi” on?) ja DC ja Marveli omi loen siis, kui midagi muud võtta ei ole. kuigi ok, jah, Fables ja Lucifer on selline guilty pleasure, mida ma loen ikka mõnuga.

          Craig Thompson on üks tõsine lemmik, aga temalt on kõik, mis ilmunud, mul endal olemas.

        • ai jah, muidu võiks sinna õlleministeeriumi ju minna, a mul on samal õhtul esinemine.

          mõtlesin, et kui ma rääkisin intellektuaalsema-alternatiivsema eelistamisest, tegin osale DC materjalile vbla liiga – vähemalt stsenaarumidele. lihtsalt DC pildikeel kipub valdavalt väga meinstriim olema no ja formaat seab ka oma eeldused. mulle nt muidu meeldib Hellblazer päris hästi, aga suur osa neist on lihtsalt ilgelt joonistatud. selline tüütu mittemidagiütlev realistlik kujutuslaad (mis siis, et see reaalsus, mida kujutatakse, on, khm, ebatavaline), värviskeem stiilis “nägu on roosa, ülikond on sinine ja juuksed on kollased ja vahet pole, mis valgus selles stseenis parajasti on” jne.

          DC-le teinud kunstnikest meeldib mulle Dave McKean, aga ega seal üleni tema joonistatud raamatuid väga palju ei ole, enamasti kõigest kaanekujundused. ja tema kõige kopsakam autorikoomiks, “Cages”, ilmuski hoopis Dark Horse’is.

      • Oh ei, mitte kuus Murakamit veel vaid 6 muud raamatut. Üldiselt maitse asi, kas sulle meeldib veider maagiline realism või mitte.

        Raamatukogu on tore küll, aga mis sa teed kui oled selline inimhing, kellele meeldib häid asju oma riiulis hoida ja vahel lõigukesi üle lugeda. Või kui sa näiteks ei ela Eestis ja ei saa keskraamatukokku teisiti kui pead lennukiga lendama?

      • Mul on näiteks just lemmikvariant see, et ma satun mingi raamatukuhja juurde, kus on kellegi teise raamatud. Ma täiega armastan sobrada näiteks juhuslikkuse alusel koostatud süsteemitutes raamaturiiulites, kus kokaraamatu kõrval on “Mardikate määraja” ja seal kõrval maailma atlas, mõned poeesid vahele, kogutud Gorkid ja siis tuleb “Astroloogiline abimees 2004” või “His Loverś Wife” vms.

        See on nagu vanasti raamatukogus sedelkataloogis sobramine. Võid leida mingeid asju, millest iial muidu teada ei oleks saanud ja otsida ei oskaks. Ja lihtsalt avastamisrõõm on, et mis kõik maailmas ära on trükitud.🙂

        • raamatukogu avariiuli vahel on kah tore, isegi kui seal on teemade järgi, leiab asju, mille peale ise ei tuleks. ja pealegi on raamatud vahel valesti liigitatud või keegi lugeja on valesti tagasi pannud.

          a meie koduriiul sulle siis meeldiks, meil käivad raamatud riiulisse peamiselt suuruse järgi – A. ehitas eri laiusega riiulivahed, et raamatud mahuks nii täpselt ära, et ma ei saaks raamatuid pikali teiste raamatute otsa panna.

  8. Tänapäeval aitab paberiuputuse vastu Kindle. Enne seda sai paar korda suure spordikotiga vanu inglise keelseid ulmekaid ja bestsellereid poja Kolledzi kooliraamatukogule annetatud. Nüüd teed ainult Amazoni lahti, paar klõpsu ja sul on uus rida lugeris.

    Aga vanasit sai raamatukogust 10-kaupa ulmekaid võetud (Clark, Asimov, Heinlein, etc.). TPI ja Gorki raamatukogud ma lugesin tühjaks🙂

    • Paberiuputuse vastu küll, aga muudab lugemata raamatute kuhja lihtsalt virtuaalseks. Teame. 114 raamatut ootel…

  9. Jajah,
    Ma olen ammu rääkinud, et nagu võib endale panna keelu kasiinosse siseneda, võiks olla võimalik ka panna endale keeld raamatupoodi siseneda.
    Käisin üleeile raamatulaadal. Üks raamat lubati järgmisel päeval tuua. Mis te arvate, kas ma eile ainult selle ühe raamatu ostmisega piirdusin?

  10. Kuidas ma üldse siia sattusin? Häbi tunnistada, aga esialgu Krissu ja ta sõbrantsi kaudu http://missjuuni.wordpress.com/ Sealt edasi tuli juba Morgie, Kaur ja kpp.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Lisa kommentaar

  • Rubriigid