feminismus

Ilunormid kui sotsiaalsete klasside eristajad

Nägin kuskil hiljuti pilti ekspresident Trumpist mingil rahakogumisüritusel. Vahet pole, kellega tegu, tema aseme oleks vabalt võinud ka Biden olla. Mõte oli selles, et ta oli kõrgklassi üritusel, kahe vanema kõrgklassi daami vahel. Ja ajastule omaselt nägid need daamid välja umbes sellised nagu Joan, aga lisaks ka silmatorkavalt võltside rindadega.

Ja keegi kommenteeris, et täitsa lõpp, millised monstrumid siin koos on. Mille peale ma kohe mõtlesin sellele hiljutisele teemale, kui Hommik Anuga saates käisid näolõikuste tädi ja näojooga tädi ning Perekooli käod hiljem arutasid, kellel mida kust lõigata tuleks (jätmata sh Anugi puutumata). Kusjuures mul on väga raske uskuda, et nad niimoodi mõtleksid näiteks kõrvalkorteri Malle kohta. Lihtsalt me oleme kuidagi jõudnud punkti, kus ka tavainimesel on vähegi jõukama naisterahva välimusele teatud protseduuridega seotud ootused. Kui jõukam naine (näiteks Pamela Anderson) otsustab, et ta ei kavatse enam meikida, on see skandaal:

Kes julgeb, võib minna ja kommentaare lugeda, aga kokkuvõtlikult võib öelda, et inimesed leiavad, et “võiks ikka natukenegi vaeva näha”

Ja samas muidugi, nii kui need iluprotseduurid natukenegi viltu lähevad või vanus lihtsalt oma töö teeb, on kõik valmis neid inimesi monstrumiteks kutsuma. Valikut neil ei ole, teadagi noblesse oblige. Aga ma hakkasin selle peale mõtlema, et kas inimesed tõesti arvavad, et kunagi oli see suhtumine erinev. No näiteks, et Prantsusmaa talupoeg tegi 17. sajandil rahus heina, kui tõllas sõitis mööda daam, kelle juuksed polnud mitte ainult metallkarkassile üles ehitatud, vaid lisaks ka puuderdatud, ja selle mehe esimene mõte oli “vau, kui seksikas”, mitte “haha, selline peletis”? Seksikas on ikka see oma küla ilusate pommidega Maiu. Ja teisipidi, kas inimesed tõesti arvavad, et see suhtumine käib ainult ühes suunas? Päris kindlasti vaatas see daam talunaisi täpselt samasuguse põlgusega, mida need Botoxit täis süstitud ja põserasvast tühjaks imetud daamid tunnevad minusugust vaadates, kui nad mõtlevad, et vaene inimene pole jaksanud väikest süstigi lubada.

Mood ongi mõeldud ühelt poolt eristama ja teiselt poolt ligi tõmbama — st et selle mõte ongi tõmmata ligi SOBIVAST klassist inimesi. Ehk siis stereotüüpidele toetudes, suvaline mimm oma pikkade kunstküüntega ei taha mitte ainult seda, et see ägeda Bemmiga Eints teda märkaks, vaid ka seda, et see prillidega nohik temast eemale hoiaks. Ja rikkamatele klassidele omase moega on nii, et kui see massidele liiga kättesaadavaks muutub, lennutab kõrgklass selle kaarega prügikasti. Olete näiteks märganud, et isegi Kardashianid on juba oma tagumikkudest loobunud või loobumas, sest need ei ole enam moes? Nüüd on moes sportlik vorm, stiilis Miley Cyrus.

Kusjuures Miley on siin hea näide, sest tahtsingi jõuda selleni, et kuidagi on läinud nii, et kui alguses olid iluoperatsioonid midagi, mida tegid vananevad inimesed, et nooruslikku välimust säilitada, siis eriti Hollywoodis on alati olnud üks standardvälimus, mis mingil ajastul sobilik on. Näiteks 90ndatel ja aastatuhande alguses oli ainult üks sobilik nina, nii et isegi kaunitarid nagu Angelina Jolie ja Megan Fox pidid noa alla minema (eriti Megan oli minu meelest enne seda hulga ilusam, aga taas, minu arvamus ei koti kedagi, kui KÕIK teavad, et Hollywoodis peab sul olema selline nina, siis ostetakse sulle selline nina).

Nüüd on siis uus mood, juba varastes 20ndates imetakse põskedest rasv välja, sest on otsustatud, et kõrged põsesarnad on ilusad. Ja see on MASSILINE (kuigi ma olen valmis uskuma, et äkki näiteks Miley kasvas lihtsalt suureks ja kutsikaümarus kadus näost ära + osad on ehk lihtsalt kokaiinisõbrad, aga no see on lihtsalt juba standard):

Tunnistan ausalt, et vat SEE on minu jaoks täiesti arusaamatu, sest absoluutselt kõik inimesed näevad sellega vanemad välja. Ja ma lihtsalt ei saa aru, miks peaksid 25aastased või 35aastased või 45aastased naised tahtma meelega vanemad välja näha. Või kas nad tõesti ei mõtle selle peale, mis see tulemus veel paari aasta pärast on.

Aga taas, mina ei olegi sihtgrupp, mina olen siin see alamklass, kes nende seisukohast ei viitsi isegi välimuse nimel pingutada. (Krt, ma ei viitsi isegi oma klassi seisukohast välimuse nimel pingutada, aga see pole hetkel teemaks). Huvitav lihtsalt vaadata, kuidas mood erinevates ringkondades muutub, ja kuidas ka kirurgiline sekkumine võib olla teatud ringkondades sama tavapärane kui kulmude kitkumine.

57 kommentaari “Ilunormid kui sotsiaalsete klasside eristajad

  1. mul läksid kulmud “kõrgklassi” termini peale otsaette, sest ma oleks arvanud, et silmatorkav välimusetöötlus on rohkem tõusikute rida. old money vs new money ja värk.

    oled eriti aadlik ja rikas, võid ringi käia, nagu tahad, keegi ei julge kunstrindu või botoxit pakkuda, või vähemasti ütleb nii mu ettekujutus kõrgkihist, mis põhineb suuresti Pratchetti kirjeldusel leedi Sybilist ja tema teistest lohepidaja-sõbrannadest, aga ma kahtlustasin, et Pratchett puksis ikka oma kodumaa kõrgklassi pealt maha.

    “Ükski tavaline naine ei julgeks uneski nii närune välja näha, selleks, et sääraseid riideid kanda, on vaja täielikku enesekindlust, mis tuleb sellest, et sa tead, kes oli sinu vanavanavanavanavanaisa. Riided aga, nagu Vimes tähele pani, olid uskumatult head, õieti olid kunagi olnud: riided, mille ostsid lapsele vanemad, kuid mis olid nii kallid ja sedavõrd kvaliteetsed, et neid ei kantudki ära, vaid pärandati põlvest põlve nagu perekonnaportselani ja lauahõbedat ja podagrat.”

    Rahvuslikke erinevusi võib muidugi ka olla. Veebi peal kirjutatakse näituseks, et ameeriklased naeravad brittide koledate hammaste üle (sest briti hambaravi keskendub peamiselt funktsionaalsusele) ja britid jälle imestavad ameeriklaste valgendatud hambaid.

    1. Nõus, ameeriklased oma valgendatud hammastega on lollakad jah. Aga! Mu hambatohter väidab, et ta näeb seda trendi muutumas, aeglaselt küll, aga siiski märgatavalt, ning just nooremate inimeste hulgas.

      1. äkki on see muudatus siis osa tiktoki ja insta “old money aestheticsi” moest, millest moe-juutuubis palju juttu on (küll lihtsalt moekirjelduse, küll soovituste, küll ühiskonnakriitika aspektist).

        1. Vat ei oska öelda. Mu tohter nii sügavale ei kaevunud, mainis vaid, et hambaid valgendab tema juures enamjaolt vanem generatsioon.

    2. Nojah, hetkel ma rääkisin ameeriklastest, seal ju aadlikke pole. Päris siniverelistel on muidugi pisut teine teema ja jälle hoopis teistsugused standardid, oleks mõni aadlipereliige endale näiteks lisaperse pannud, oleks kõik lähikondlased ilmselt mõelnud, et inimene läks hulluks. Aga hammastest rääkides, siis ameeriklastel on hetkel kombeks endale veneers panna … Laminaadid äkki siis eesti keeles. See on minu jaoks küll juba täielik ülepingutamine, enda loomulikust välimusest ei jää midagi järele.

  2. Ah milline hästi ajastatud postitus. Olen sel teemal just mõtteid mõlgutanud siin, sest a) nägin paar päeva tagasi fotosid Megan Fox before and after, ja no jumalauta, MIDA ilus naine endaga teinud on… st. ma sinuga sama meelt, et enne oli ILUS, nüüd on VEIDER; ja b) paar päeva tagasi vaatasin Nyad-filmi, mu valdav emostioon oli, et appikene, KUI värskendav on ekraanil näha naisi, kes oma välimust ja vanust ei häbene (Anette Bening, Jodie Foster). Ega ma ei tea, ehk nemadki on millalgi pisut noa all käinud või süstinud, aga igatahes olid neil kortsud ja puha, ja ma olin lihtsalt VAIMUSTUSES sellest.

        1. Minu meelest nägi ta opieelselt hulga parem välja, kuigi polnud vägisi pingule tõmmatud. See muidugi täitsa subjektiivne.

        2. Jaa, mu kommentaar “kurb” tuli samal põhjusel mis Rentsil – Eva Mendes “before” and “after”.

          Leidsin sellise lingi ta protseduuri kohta – või noh, ilmselt ühe paljudest protseduuridest. Ma pole küll üldse asjatundja, aga mu meelest on ta nägu tänaseks täitsa valedest kohtadest fillerit täis. Samas, nagu Rentski – see üksnes mu subjektiivne arvamus, ja tegelikult pole Eva nägu üldse minu asigi. https://aestheticpittsburgh.com/what-was-eva-mendes-thread-lift-experience-like/

        3. Nooojah.

          Ma ei saanud üldse aru, et kuidagi kohendatud ja lõigatud, ma mõtsin, et nojah, vanemaks jäänud, ei ole enam nii värske kui vanasti, mis seal ikka, ilus naine ju.
          Tegelt on nii, et ilulõikused ei ole lihtsalt teema, mis mind kotiks ja ma panen tähele, et midagi on tehtud, üldiselt ainult kui mulle öelda.

    1. Ma arvan, et natuke ikka on korrigeeritud need vanemad kaunid naised. Lihtsalt pole liiale läinud. Sest kõige selle võtmeks ongi ju see, et on aimata, aga mitte näha. Noh, et teed natuke, et värskem välja näha, mitte kuuekümneselt kahekümnese sileda ja pringi näoga ringi joosta. Kui liiale minna, siis on muidugi teine lugu. Mulle tundubki, et kosmeetilisse eneseparandusse on suhtumine kohati veidi negatiivse varjundiga just seetõttu, et nähakse neid liiale läinud nägusid ja siis veel “cosmetic surgery gone wrong”. Neid teisi lihtsalt ei nähta, sest inimene on lihtsalt kena ja värkse väljanägemisega ja kuskilt kinni hakata ei ole. Ma kavatsen nüüd ka lõpuks ometi laud ära lõigata ja kui sellest hiljuti ühel koosolemisel sõbrannasid teavitasin, ütles nii mitugi tükki “aga sul pole vaja …”. On, kui ma ise leian, et on. Ja siis veel plaanin sellist protseduuri, mille nimi on FaceTite. Kes tahab rohkem teada, saab guugeldada. Ise kuulun sellesse kategooriasse, kes ilma ripsmetušita naljalt ei välju (jooksmas siiski käin), aga igasugu meigikreemid-alus-pealis-maskid jne jne on mu jaoks suhteliselt tume maa. Kuna olen laisk ja suutmatu, käin parem regulaarse intervalliga salongis ja lasen mõned peenemad hooldused teha. Siis võib ülejäänud aja jälle niisama eakohaste päeva- ja öökreemidega piirduda. Olulisemal puhul lisan ripsmetušile tagasihoidlikutoonilise huulepulga ja ongi kogu meik. Obvioossetel põhjustel minu jalas kontsa ei näe. Tossu/tennise ja kleidi kombinatsiooni legaliseerumine on vaieldamatult üks parimaid moealaseid arenguid.

      1. Nojah, Demi Moore näiteks on ilmaelgelt “töödeldud”, aga tulemus on imeline. Keegi ei saa lihtsalt kunagi garanteerida, et tulemus on nii hea, mitte klouni välimus, nagu mõnel teisel, nii et väga riskantne tegevus. Ja vanematest naistest ma saan aru, aga vat sellest, miks 20aastased seda buccal fat removalit teevad, küll enam mitte.

        1. Ma mõtlen sedamoodi, et MINA ei peagi aru saama. Las nad teevad, kuigi mullegi tundub näiteks see põskede lohkutõmbamine vääääga veider. Jumala eest, las igaüks süstib/lõigub end nagu tahab. Pööritan silmi, kui asjaga liiale mindud, samas meenutan endale, et see pole minu asi. Aga vot jah, kui ühiskond hakkab imestama (loe: naised teiste naiste üle imestama), miks keegi seda või teist protseduuri EI TEE, siis tõusevad mul turjakarvad turri.

        2. No ma ka ei saa noortest aru, miks ometi. Olen jõudnud juba sellesse vanusesse, et noor tundub igal juhul ilus, ka siis, kui ta mingite paika pandud parameetrite järgi ei ole.

        1. Ma ei tea, minu meelest näiteks Anu Saagim näeb megahea välja, aga selleks peaks loll olema, et mitte peale vaadates aru saada, et ON korrigeeritud. Või sa ütled, et tema on ka kehvasti korrigeeritud?

  3. Ma lisaksin siia teemasse veel ühe tähelepaneku. Tänapäeval on kortsud (veel) noortel inimestel. Need, kes üle keskea, neil enam pole 🙂

    Aga muus osas noogutan kaasa ja häbenen samuti. Välismaa staare ma eriti ei tunne, aga eestimaiste puhul olen isegi vahel mõelnud, et noo.. see täitesüst ei maksa mitte midagi, su töö on olla ekraanil, miks sa seda ometi ei tee. Ja siis seepeale piinlikkust tundnud.

    Salata ei saa, et hullult palju mängivad siiski ka geenid. Kui pole ikka antud, siis kogu see väärikalt vananemise jutt on jura. Ennast peeglist vaadates vahel mõtlen, et kui ma elaks Usbekis või oleks pärisori, siis jeesus, kui kole ma oleksin. Nii et mina küll kiidan tänapäeva korrektsioonivõimalusi. Küsimus on tasakaalus.

    Ja tasakaalu leidmine on igas valdkonnas väga keeruline.

    1. Ega keegi ei keelagi, pigem vastupidi, see on Eestis ju täiesti normaliseeritud. Mind lihtsalt tõesti üllatas (jaa, ma tean, minu oma lollus) see iseenesestmõistetavus, millega hakati muuhulgas saatejuhti osatama ja ette kirjutama, mida ja kuidas tal võiks olla vaja korrigeerida. Ma olen näiteks pea 40 aastat ära elanud nii, et need korrad, mil ma olen meigitud olnud, võib vist tõesti ühe käe sõrmedel kokku lugeda, kahe kindlasti – ja ma ei ole kunagi tulnud selle peale, et öelda kellelegi, et ta peaks vähem meikima, kui ta ka minu arust veits klouni moodi välja näeb, küll aga olen kohanud inimesi, kes ütlevad asju stiilis “no naine võiks tööl ikka vähemalt ripsmetušši kanda”. Feministina leian, et kui “hügieeninõuded” ei laiene teisele soole (no nagu pesemine, deodorant jne), siis järelikult need ei ole hügieeninõuded ning on kohatu hakata kellelegi rääkima, et tööl võiks ikka olla kõrged kontsad või meik näos (v.a. kliendisuhtlus, seal leian ma, et iga firma otsustada, kas tahab, et kõigil naistel oleks klouninina ja meestel neli numbrit suuremad kingad, või mitte). Aga minu jaoks ei ole väärikas vananemine ka üldse kortsude arvuga seotud, vaid inimese enesetundega – kui mu vanaema tunneb end hästi kõigi oma kortsudega, miks ta peaks siis minema midagi “korrigeerima”.

      Mõtlen, kuidas paremini väljendada. Mul näiteks oli ühes töökohas raamatupidaja, kel olid alati kõrged kontsad, alati meigitud. Ei saa salata, väga ilus naine. Aga mul ei olnud kunagi tunnet, et ma ei võiks temaga koos lõunalauda istuda ja suvalist nalja lõhverdada, mis sellest, et mul olid dressid jalas. Mul ei olnud survet “professionaalsemalt riietuda”. Ma arvan, et tema ka ei tundnud, et ta PEAB kontsadega käima, sest see oli IT-firma, pooled naisprogrammeerijad näevad ka välja nagu kodutud, täpselt nagu nende meeskolleegid. Nii kaua, kuni igaüks saab vabalt elada nii, nagu talle kõige autentsem tundub, ilma et muidu oleks oht, et ei sobi seltskonda, on kõik hästi. (Kasutasin sõna “autentsem”, sest üks tuttav on mulle öelnud, et tema näiteks teeb süstikesi, sest ta tunneb end nagu 25, aga ilma süstideta see nägu, mis talle peeglist vastu vaatab, pole tema “autentne mina” – igati arusaadav põhjendus, igaüks peaks elama nii, et on sõber sellega, mida peeglist näeb, ükskõik, kas selleks peab korrigeerima sisemust või välimust.)

      1. jagan sel teemal Karolina Żebrowska videot teemal, kuidas kuulsad naised saavad mis tahes moel vananedes puid alla – nii selle eest, kui nad loomulikku vananemist ei pidurda, kui selle eest, kui nad pidurdavad.

      2. Täpselt minu mõtted. Iseäranis väärika vananemise osas – “väärikas” ei tähenda ju ilmtingimata “nooruslik”, “sile” vms?? Miks kehvade geenidega ei võiks väärikalt vananeda?

        Saadet ma pole näinud, aga jah, ühest küljest oleme kõvad feministid, nõuame naistele seda, teist ja kolmandat, aga teisest küljest pressime “korrigeerimist” peale. Mulle muide topitakse täitesüstide reklaame pidevalt postkasti; kahtlustan, et kohaliku väikelinna iluteenindajad on mind toidupoes või kuskil mujal kohanud ja leiavad, et mu välimust tuleks korrigeerida 🙂

      3. Headel päevadel tunnen mina ka ennast nii noorena, lausa neljakümnesena, aga halbadel kaks korda vanemana. Kuidas ma selliseid tundeid autentiseeriksin…?

      4. Vanusega tuleb selline tore asi, et ma kannan seda mida ma tahan ja selle pärast, et mulle endale meeldib ja mind apsoluutset ei huvita, mida teised arvavad. See tähendab seda, et ma teen süste, kannan kleite ja kontsi iseenda pärast, mitte soovist kellelegi meeldida

  4. Mul läksid silmad pealaele selle küsimuse peale – “olete märganud, et Kardashianid on oma pepudest loobunud” – mismoodi ma peaks seda märkama? Ma nägin mõnda nende fotot… viis aastat tagasi? kolm? kuidas ma neid märkan?

    Aga siis tuli meelde armas sotsiaalmeedia, mis on viimased paar nädalat mulle ühes kanalis toppinud lakkamatu vooga väikeseid nunnukaid multikaid. Need on tõeliselt lollakad ja illustreerivad mingeid soostereotüüpe. “Choco & pancake”, ja sarnased (ärge googeldage.) Ma ausalt ei tea, millega ma need ära olen teeninud, a ju siis olen.

    Internet hoiab meid oma lõa otsas ja süstib meile infot, mida me üldse ei pruugi tahta, aga mis tõesti “hoiab meid kursis” hunt teab millega. Kellel usa suunamudijad, kellel sõjajõledused.

    😦

  5. Ühel konverentsil visati hiljuti õhku mõte, et inimesed paaniliselt kardavad vananemist (ja seetõttu teevad igasugu protseduure) sellepärast, kuidas meie ühiskond “vanu” inimesi portreteerib. Kui keegi ütleb “vanur”, siis tuleb esimese hooga silme ette küürus, kortsus, kepiga kõndiv (ja mõnikord ebameeldivalt lõhnav) memm või papi, mitte Jane Fonda, kes ainult vanusenumbri järgi ju ka seal kategoorias justkui olema peaks.

    Ükskõik milline artikkel meedias, kus vanemaid inimesi mainitakse, ei kasuta pilti Fondast, igal pool näidatakse midagi, mida me endaga samastada ei taha (kõverad sõrmeliigesed, maksaplekid, ratastool, püksmähkmed, kulunud alussärk ja koledad alukad).

    Ja kes meist tahaks olla selline. Sellepärast üritataksegi iga hinna eest vananemise märke vältida ja siluda, et mitte jõuda sellise kuvandini. Ja teised justkui ootaks seda ka – silu end ära või muidu oled õudne vastik mutt.

  6. Klassiühiskond jaa… kui ma kunagi 2015 Inglismaal elasin, nägi kunstküüsi ja iga sorti pikendusi supermarketi kassapidajatel, ülikoolis peaaegu üldse mitte. Eestis šokeerun umbes iganädalaselt, kui bussiga tööle minnes näen mõnd eriti ekstreemselt ärasüstitud huult (ehk siis see ei saa väga kallis olla, kui need on need inimesed kes bussiga sõidavad). Katsun mitte vahtida… eriti nüüd, kui ma lasin silmaopi teha, et prillidest lahti saada ja on eriti lihtne aru saada, kuhu ma täpselt vaatan. See, kas prillidest lahti saamine ka kosmeetilise muutusena arvesse läheb on vast teiste otsustada, endale on lihtsalt harjumatu peeglisse vaadata.

    Aga ilmselt sul on selle signaliseerimisfunktsiooni osas õigus. Või noh, kindlasti on. Uhked sabasuled, uhke auto jne. Eile ma nägin bussis sellist ilusakstuunitud naist, et mul tekkis korraks mõte kuidas selline üldse bussiga sõidab. Pikad kandilise otsaga kunstküüned, megapeenikest pihta rõhutavad nahkpüksid, nii kõrged põsesarnad ja mustaks värvitud juuksed, et veits hirmu ajab peale… ja siis ta läks minu peatuses maha. Ja võttis suuna sinna sotsiaalmajade poole.

    P.S. See, et inimesed Anu Saagimit tahavad ilulõikusi tegema pushida on küll puhas karma.

        1. Kommenteerija mõte oli vist, et Anu Saagimi kallal oleks ok norida, sest Saagim juhtis ise vahepeal seda inimeste tuunimise saadet. Kus ka nende inimeste välimuse kallal kritiseeriti.

        2. Saagim on ilmselgelt ise käinud seal, kus ta käia tahab. Ja ta ei tundu naine, keda saaks vägisi kuskile saata. 😀

    1. eriti selle viimasega olen nõus. Ja ka mumeelest kuulub see vulgaarsevõitu ülepakutud parafernaalia eelkõige … kuidas öelda …. vähemharitud ja kitsam silmaringiga seltskonnale. Jõukamal järjel ja küpsemas eas olijad teevad ilmselt selliseid kohendusi, mis kilomeetrite kaugusele silma ei torka.

  7. Need süstitud huuled on enamasti lihtsalt koledad – või on asi selles, et noortel inimestel puudub lisaks kriitikameelele ka raha, et hea tegija juures käia ja… mine sa tea – noored medõed äkki lasevad tuttavatel enda peal harjutada? Igatahes on mul üks noor kolleeg, kelle näost ma üritan mööda vaadata, sest see vaatepilt on kurb.

    Aga muidu on terve hulk PÄRIS töid, mille juures on nii küüned, ehted, lahtised juuksed kui ka silmatorkav meik otseselt keelatud. Seega indikeeribki kunstlike lisavidinate rohkus, et inimesel pole vaja füüsilist tööd teha. Rikas, järelikult.

    1. Ma oma plastikakirurgiga rääkisin sellest. Küsisin, kuidas tal see kasumi ja esteetika piir jookseb. Ta ütles, et midagi silmatorkavalt ebaloomulikku ta ei tee. See on ju tema nimi, mis sinna juurde läheb. Kui keegi küsib, et kes tegi, siis on tal rohkem kaotada kui võita. Parem üks hull vähem kui võimalikud ärahirmutatud kliendid

  8. Pamela Andersoniga on vast see lugu, et kui ta on eluaeg glämmikuninganna olnud, siis tundub jah lubamatu, et ta nüüd trooni tühjaks jätab ja regaaliatest loobub.

    1. Minu meelest on Pamela algusest peale nii omapärane ja isepäine olnud, et ei tea, kuidas keegi üldse temast midagi ootab või millegi kallal iriseb.

  9. Arutasime tütre ja tolle sõbraga eile suusatama sõites teemal, et “normaalsetele” inimestele (need kes vilistavad igasugu äärmuslike moevoolude peale nii riietuse kui välimuse koha pealt) on maru kasulik masside mõttetutele asjadele mõttetu kulutamismaania. Hoiab majanduse tuurid üleval, toodab riigile maksutulu ja võimaldab ka keskmise sissetulekuga väga hästi ära elada kui ühiskonna surve peale irvitades totrustele räigeid summasid ei kuluta.

    1. kuni see surve ise liiga agressiivseks ei muutu, nt et ei võeta tööle või ei lasta kuhugi sisse vms (no umbes nagu vanasti ei saanud restorani ilma lipsu resp. sukkadeta, ja oletagem, et sellised nõudmised tekivad nt täitesüstide kohta).

      1. Sellisesse restosse ei lähe kus mulle mittesobivad reeglid. Kuni lennukisse laskmisel dress-code ei rakendata, mind ei häiri. Samas käis uudistest läbi, et keegi daam tõsteti lennult välja liiga “paljastava” riietuse pärast. Tal nimelt olnud siuke wet t-shirt tüüpi top. Kaebasid muidugi kaasreisijad … prouad mitte härrad😁

        1. *süngelt*

          kuni neid restosid või misiganes kohti on, kuhu tuunimata kujul lastakse. vat kui ei lubata enam tänaval ka käia, sest riivad oma kortsudega silma!

        2. …ilupolitsei viib su plate peale ja hiljem kohtuotsusega kohustab tuunima, et sa ei riivaks silma; ebaõnnestunud kohendused on aktsepteeritavamad kui naturaalne larvh, sest siis on näha, et inimene vähemalt üritas.

          Või nagu Moliere kirjutas: “Omad sirged juuksed peas!” (Kas see oli “Naiste koolis”?)

        3. *sama süngelt*

          Kui aus olla, siis minu kõrva riivab juba ainuüksi asjaolu, et kui kortsude eemaldamisest/vähendamisest juttu, kasutatakse sõna “korrigeerima” – mis, kui ÕS-i uskuda, tähendab “vigu parandama”.

          Elik eaga kaasas käivad kortsud jms on VEAD. (NB! Ma ei räägi siin meditsiinilistest näidustest nagu rippuvad silmalaud või elu sõna otseses mõttes raskeks tegevad ülisuured rinnad vms.)

          Ei, pean vist ikka kah sel teemal blogima, mõtteid tekkis rohkem kui viisaka pikkusega kommentaari mahub.

        4. Aitäh, Epp, ma mõtlesin neid kommentaare lugedes TÄPSELT SAMA, aga ei julgenud öelda, kartsin, et muidu leitakse, et mutt jälle vigiseb. Aga täpselt minu mõtted.

        5. Veel süngemalt: Nojah, ainult ilusaid ja moodsaid inimesi lubatakse teiste ilusate ja moodsate silma alla. A la “Morda ne nravitsa” pistetakse pokri 😀

        6. “omad sirged juuksed peas” oli “Naeruväärsetes eputistes”

          “Ilma sulgedega kübarata, ilma lokitud parukata – omad sirged juuksed peas!”

        7. kusjuures tulevik kuulus toona tegelikult parukakandjatele. Molière’i ajal oli veel nii ja naa, mõni kandis parukat, mõni oma juukseid. Paarkend aastat edasi ja kõik korralikud mehed käisid parukaga, millel olid nii uhked ja spetsiifilised disainid, et oma juustega seda enam keegi ei saavutanud (olgugi et trend sai küllap alguse sellest, et kehvemate juustega mehed üritasid jäljendada neid, keda loodus selle koha pealt rohkem oli õnnistanud).

        8. sekundeerin (tertseerin?) Epule ja Rentsile.

          mismõttes vana inimese kortsud on midagi valesti? niimoodi käibki!

          keegi mainis enne pissihaisust vanurikuvandit ja ma mõtlen, et see tuunimissurve on küllap osa surma- ja haigushirmust. Tahaks nooruse eliksiiri, et kannatusi ei tuleks ja saaks igavesti tervena elada. Kui seda ei saa, tuleb seda jäljendada ja teha nägu, et see hoiab garanteeritult ära ka valu ja meelte hõrenemise. Tuleb jäljendada, sest muidu meenutab vana välimus ka teistele taktitut tõsiasja, et nad ei ela igavesti ja et kannatusi ei saa viimselt vältida.

        9. notsu, mul muide keerlesid mõtted sama asja ümber, et mismoodi tuunimine üleüldise tervisliku seisukorraga seotud on. 50+ naisi pean silmas, või pigem 60+, sest siis hakkab paratamatult üks või teine asi kehas järele andma. No näiteks, et kui on selja- või liigesevalud, kas tuunimine, st. omaenda vanust eitav peegelpilt mõjub platseebo-valuvaigistina? Vabalt võib olla, et mõjub.

          Aga samas, ehk on hoopis niipidi, et hirm vananemise vaevade ees on tugevam, püsivam, ja justnimelt_suurendab_vananemiskannatusi neil, kes obsessiivselt nooruslikku välimust taga ajavad?

        10. mul töötab see platseebo vastupidi – kui üldine enesetunne on hea, siis on tunne, et näen ka hea välja. Salavistrik, mis pead naha seest välja ei pistagi, aga valutab seal, tundub pool nägu ära inetavat; nähtav vistrik, mis ei valuta, tundub nähtamatu.

          Vbla on see tglt üks mehhanism ilutuunimise taga – et kui tervis on kehvem ja väsimus tuleb kiiremini peale, siis on tunne, et välimus on käest ära läinud ja peaks sellega midagi ette võtma.

          umbes nagu ma ise nooremalt, kui ma olin kroonilises unevõlas ja nägin siis välja minnes riietumisega suurt vaeva, sest kurnatud ajul tuli väljas agorafoobia peale, oli just see tunne, et kohe pannakse pokri, sest morda ne nravitsja, ja järelikult ka tunne, et ma pean ennast ilusamaks maskeerima.

          taipasin seda loogikat alles tükk aega hiljem, kui eluviis lubas rohkem puhkust, ja ma sain teada, mis tunne on olla välja puhanud; kui siis vahel korraks unevõlg tuli, oli see üldisest foonist nii erinev, et ma sain aru, mis mul tegelikult viga on. Häda pole selles, et ma olen kole, häda on selles, et ma olen väsinud! ja peaksin enda ilusakstuunimise asemel hoopis koju magama minema.

  10. mul on veits ebatavalise lapsepõlve tõttu nii iluideaalide, kaaskodanikele meeldimise kui ka nende 2 suhtega vist ebatavalised lood, samuti enesekuvandi ja selle protsessimisega, selle tulemusena leian, et isegi šõubizis töötavad inimesed nö võtavad tööd koju kaasa liiga palju. Ma saan aru, et inimestel on vaja enesetunde parandamiseks kaasaegseid tehnoloogiaid kasutada ja nad neid võimalusi kohati isegi naudivad, aga selle nö karavani juurde kuuluv koerte haukumine on kurvastav ja masendav, sest teeb liiga paljudele ikkagi haiget. Lahe ju, et nn ilutööstus suudab inimkeha põnevalt modelleerida, palju õnne õnnestujatele, aga kui palju rohkem on neid, kellel läks valesti ja halvasti ning nad peavad seda kandma elu lõpuni? Minu kaastunne vee alla jäänutele, teised seda ju ei vaja 🙂

Lisa kommentaar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.