raske on vahel

Ma olen praegu täiega hädas selle mustlasteemalise lõputöö kirjandusega. Mustlastega pole probleemi, nende kohta on kirjandust piisavalt, aga just selle identiteediteemalise kirjandusega on raskusi. Lihtsalt “identiteedist” ei saa ju kirjutada, sest see on liiga lai mõiste, nii et keskendun pige mõistetele nagu self-representation, Roma representation, enesekuvand/minapilt/self-image (selle märksõnaga leiab eelkõige igasuguseid kasvatuslikke asju) jne. No ja ei leia kuidagi piisavalt sellist kirjandust, millele seda asja üles ehitada. Olen läbi lapanud (ja kohati läbi lugenud) paarkümmend raamatut, aga kasutuskõlblikku materjali on seal minu jaoks vähe. Lisaks on üks raamat raamatukogus riiulist kadunud (kui see on juhuslikult valesse kohta topitud, ei pruugita sellele niipea peale sattuda), mõned alles järjekorras jne. Ving ja hala.

Muide, avastasin ühe päris huvitava sarja nimega “Awake“. Peategelaseks on politseiuurija, kes kaotab autoõnnetuses naise. Või poja. Me täpselt ei tea. Nimelt ärkab ta hommikul üles, suudleb naist, läheb tööle, tuleb koju ja läheb magama. Uuesti üles ärgates teeb ta pojale süüa, läheb tööle (kus tal on teine töökaaslane ja teine psühholoog), tuleb koju ja läheb magama, et oma kauni naise kõrval ärgata. Teoreetiliselt peaks üks neist päevadest olema unenägu, aga kumb (ja kas üldse), seda me ei tea. Mõlemad psühholoogid kinnitavad järjekindlalt, et nende maailm on ikka see tõeline. Olen ainult mõnda osa vaadanud, emotsemist on muidugi üsna palju (nagu USA sarjades ikka, kuskil mujal ei tuleks keegi selle pealegi, et vanemad peavad näiteks lapse igal jalgpallimängul kohal olema), aga muidu tundub huvitav.

P.S. Murca, mine too oma raamat raamatukogust ära, kaua see passib seal riiulis.

17 kommentaari

  1. Kahjuks see jäigi ühehooajasarjaks, mulle ka meeldis.

  2. Homme lähen, tänks.

    • Ma mõtlesin tegelt lihtsalt, et “oi, küll Tartu on väike”.🙂

  3. Kas sa Erving Goffmani või Harold Garfinkeli asju oled lugenud?
    Näiteks Goffmani “The presentation of self in everyday life” – selles käsitletakse inimeste igapäevast käitumist ja reaktsioone, kuidas nad end nö teistele esitlevad, ka žestide ja mitteverbaalsete väljendusviiside kaudu. Goffman vaatleb suhtlemist kui mängu, mingil määral kui isegi pidevat teesklust ja näida tahtmist, oma mina eksponeerimist. Tema järgi oleme me kõik nagu näitlejad teatrilaval ja mängime just sellist mängu, millist meilt oodatakse. Ehk see käsitlus võiks sinu töö teoreetiliseks raamistuseks sobida?
    Garfinkel käsitleb ka identiteeti ja inimestevahelist suhtlust, aga keskendub vist rohkem tähenduste loomisele. Ma teda nii hästi ei tunne, aga vaata näiteks tema “Studies in Ethnomethodology”.

    • Goffman just ootab mind raamatukogus, homme saan kätte (just see sama raamat), aga Garfinkelist ei olnud kuulnudki, aitäh soovitamast. Vaatan kindlasti seda ka.

  4. Kui sa ka mingi mõttetu saba kuskilt kätte saad, siis nad ju ometi peavad milellegi sulle kõlbavale ka vahel viitama. Või on see tõesti nii erinev saiensist ja ristuvate viitamistega artiklimajandust humanitaaridel ei olegi? No et paned sisse mingisse ajakirjade andmebaasi näiteks ethnic self identification * vms ja siis hakkab kuidagi hargnema sealt suure saastakuhja seest niithaaval. Kuidas siis humanitaarid üldse teada saavad, mida kuskil mujal mõeldakse ja tehakse?

    * Koera treenimine kõlbab igale tegevusele eeskujuks. Põhimõte, et kui mingi tegevus, sõna, mõiste vms ei anna tulemust, siis muuda veidike situatsiooni, otsisõna vms. Äkki joppab ja leiad sulle vajaliku lingi millegi juurde, mis avaldab terve hunniku vajalikke linke.

    • Ristviitamist õnneks ikka veidi on jah, nii et kõige olulisemad autorid saab kätte, selle pärast ma veel päris nuttes juukseid ei kakugi.

  5. Mitte, et Sinu lõputöö ei oleks huvitav, kuid samas tunnistan, et asi jääb pisut kaugele minu eelistustest. Seepärast ei viitsinud ma lugeda põhjalikult näiteks sellist autorit nagu Elena Marushiakova (Bulgaaria):

    “Mustlaste/romade identiteet uue Euroopa kontekstis (olukord Ida-Euroopas)
    http://www.academia.edu/2844592/_

    Artikkel ise ja rohked viited erinevatele autoritele tekitasid minus küll mitmesuguseid mõtteid, kuidas saaksid lõputöö ülesse ehitada.

    Vene keeles on materjalikilde muidugi palju. Otsinguid võiksid alustada kasvõi nn. populaarteaduslikust saidist :
    http://kulturom.ru/publications_history.html

    Ning kui vene keelega raskusi ja sõpra-venelast pole, siis tuleb mõni kodustada – meil on neid palju (see oli ebaõnnestunud natsionalistlik nali).

    • Selles häda ongi, et ma ei loe üldse vene keelt. Vene keeles oleks kindlasti materjali tunduvalt rohkem.😦

      • Kui panna ebrary´s otsingusse “Marushiakova”, siis viskab ette 18 ingliskeelset raamatut, milles vist kõigis romadest kirjutatud. Identiteedist ka, näiteks Fentoni ja May “Ethnonational Identities”. Kui sul aega on, siis vaata, need tundusid väga sinu teemasse minevat.

        • Ma ütlen, ei ole paremat asja kui blogi ja ei ole paremaid inimesi kui blogilugejad.🙂 Btw, selle “Danger! Eduated Gypsy” ma isegi ostsin endale.

    • Mhmh, nagu ma ütlesin, siis mustlastemaatikat puudutavast kirjandusest puudust ei ole, just see representatsiooni teoreetiline (kultuurteaduslik) pool on see, millega ma maadlen. Aga tänan jagamast.

  6. Minu 5 senti kah: http://csepeli.hu/elearning/cikkek/csepeli_simon.pdf

    • See artikkel oli mul isegi olemas, aga on veel lugemata. Peangi täna need ette võtta. Aga mul on tõsiselt hea meel, et inimesed kaasa mõtlevad ja aidata üritavad.

  7. Tjaa, see jääb nüüd teaduskirjandusest kaugele, aga eelmise aasta septembri National Geographicus oli lugu Rumeenia rikkurmustlaste enesekuvamisest läbi uhkete kodude. Ilmekad pildid, nagu ikka.

    • Päris uhked pildid olid, olen näinud. Ja päris vahva kontrast nende välipeldikutega – sest seal peavad nad ju ikka rangelt kinni reeglist, et ühe katuse all süüa ei valmistata ja asjal ei käida.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Lisa kommentaar

  • Rubriigid